Het project

Jongeren samenbrengen en begeleiden

Staat de jeugd ver van de kerk? Van het geloof? Van zin voor zingeving in hun leven? Verder dan van de Xbox, het internet en een Redbull? Wij denken en zien het tegenovergestelde. Zingeving trekt vele jongeren aan. Ook al is het in deze ruwe tijd bepaald niet vanzelfsprekend, moeilijk zelfs.

Elk jaar gaan honderden jongeren mee op pelgrimstocht. Ze ontmoeten elkaar in groepen. Ze worden geraakt door de Geest die Christus bezielde. Ze zetten zich in voor elkaar, en vooral voor de medemens. We zien dat op zulke momenten geloof kan groeien.

De dienst Jongerenpastoraal wil deze dynamiek nog versterken:

• door bijeenkomsten te organiseren waar jongeren welkom zijn en zich begrepen voelen bij andere jongeren (met leeftijdsgenoten, rond levensthema’s, met gebedsmomenten, pelgrimstochten ...);
  • door regionale initiatiefnemers van pastoraal bij jongeren te vormen en te ondersteunen;
  • door jeugdbewegingen op pastoraal vlak nabij te zijn; zij doen immers fantastisch werk aan de basis;
  • door contacten met jonge gelovigen in heel de wereld te bevorderen (Taizé, Wereldjongerendagen ... ).

Voor dit alles hebben we zeker één extra personeelslid nodig.

Jongeren vragen steun van ons – volwassenen – die zelf ook vragen hebben rond zingeving en geloven. We hebben allemaal onze vragen, toch bouwen we samen aan de kerk in de 21ste eeuw.

Uw steun is welkom op rekening BE19 0015 7006 2612 op naam van vzw Bisdom Hasselt met vermelding: Jongeren.

IBAN BE19 0015 7006 2612 - BIC GEBABEBB