De dienst Gezinscatechese wil:

Gezinnen in eender welke samenstelling en context nabij zijn. De werking van gezinspastoraal is in een opstartfase. We willen zoveel mogelijk de betrokkenen zelf betrekken bij de vormgeving van de verschillende initiatieven. Vanuit dit overleg zullen de initiatieven concreter vorm krijgen.

• Jonge gezinnen de nodige impulsen aanreiken om christelijke waarden in hedendaagse context te kunnen verdiepen en beleven.
    • Samen met jonge gezinnen willen we hier rond een forum creëren waarin nagedacht wordt over een mogelijke werking.
    • Onze zorg gaat zeker ook uit naar de voorbereiding van koppels op hun kerkelijke huwelijk.
      • Om dit vorm te geven zoeken we naar eigentijds vormen om de huwelijksvoorbereiding te organiseren.
      • Hiervoor is ook nood aan begeleiding van mensen die reeds huwelijksvoorbereiding organiseren en het opstarten en begeleiden van nieuwe begeleidersgroepen.
  • Mensen nabij zijn in situaties van echtscheiding en/of nieuwssamengestelde gezinnen.
    • Twee vormingsavonden organiseren vanuit een thema dat echtgescheidenen aangaat.
    • Aandachtspunten uitwerken en kenbaar maken voor contacten met echtgescheidenen en nieuwssamengestelde gezinnen in de verschillende pastorale contexten.
    • Ondersteuning bieden bij het zoeken naar verzoening in bovenvermelde situaties.
    • Meer systematische werking met echtgescheidenen uittekenen.

Een gezinsvriendelijk onthaal ondersteunen in de parochie, in het bijzonder in de zondagsviering.

• Voorstellen uitwerken hoe men tegemoet kan komen aan het verlangen van (jonge) gezinnen naar een levende geloofsgemeenschap.
  • Inzet verhoogt betrokkenheid: uitwerken hoe gezinnen en jongeren kunnen betrokken worden in de voorbereiding van vieringen.

Ontdekkingsplekken creëren voor wat geloven in de context van het gezin kan betekenen.

• Op regionaal niveau initiatieven creëren waarin (jonge) families bij elkaar kunnen thuiskomen en hun kinderen helpen groeien in christelijke waarden en geloofsbeleving.
  • Publicaties waarin gezinnen ervaringen over hun geloofsbeleving delen.
  • Vormingsavond rond ‘duurzame relaties’ – met als spreker Prof. Burggraeve – gepland op 7 december 2009 verder vormgeven.
  • Planning maken van uitgebreider vormingsaanbod voor gezinnen rond thema’s als relatie, (geloofs)opvoeding, leven als christen, levensloopbegeleiding…

Contactpersoon: Ria Thaens
Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt