Kerkopbouw

Kerkopbouw in het bisdom Hasselt

Kerkopbouw kan je omschrijven als ‘bouwen aan de kerk van morgen met de mensen van vandaag’. Naast priesters, diakens en parochieassistenten en de vele vrijwilligers (± 30.000 in ons bisdom) zijn er steeds meer betaalde beroepskrachten nodig die ook verantwoordelijkheid dragen in de kerk van de 21ste eeuw.

Onze kerk wordt gedragen door vele onmisbare vrijwilligers. Op heel wat plaatsen laten mensen zich uitdagen om mee te werken aan ons kerk-zijn. Deze vrijwilligers nemen kleine of grote taken op zich in de parochies en de instellingen. Daar gebeurt kerk.

Jonge en iets minder jonge mensen stellen zich ten dienste binnen de kerk, voor organisatie of animatie binnen verenigingen, voor opdrachten in de liturgie, voor ziekenbezoek, enz. We zien meer dan ooit dat kerk-zijn iets is waar we echt samen aan mogen bouwen. Meer nog: iets waartoe we vandaag samen geroepen zijn.

Naast de vele vrijwilligers zijn er echter ook professionele kerkwerkers nodig. Vandaag, meer dan ooit, is er nood aan mensen die – hoewel ze niet tot priester of diaken gewijd zijn – toch hun talenten beroepshalve willen aanwenden voor de kerk van Jezus Christus. Al jaar en dag kennen we pastorale werkers in instellingen, rusthuizen en ziekenhuizen.

In de veranderingen die ons in de kerk te wachten staan, zijn er mooie uitdagingen. Aan de toekomst van de kerk werken vraagt tijd en energie om tot nieuwe inzichten te komen. Daarbij mogen we niet zomaar passief afwachten. Nee, het komt erop aan door vorming, goede communicatie en gesteund door het gebed actief met elkaar in gesprek te gaan. Daarom hebben we goede vormingswerkers nodig die de vorming van vrijwilligers behartigen en samen nadenken en meesturen in de uitbouw van de kerk van morgen.

Een leek staat soms dichter bij de mensen en voelt de afstand iets kleiner aan. Het is belangrijk om vrijwilligers te bemoedigen. In deze tijd – met minder priesters – hebben mensen soms nood aan de aanwezigheid van ‘iemand van de kerk’ om zich als het ware veilig te voelen.

Werken binnen de kerk is soms een moeizame weg. Maar Jezus steekt een hart onder de riem van de mensen van goede wil, om het te blijven volhouden. Onweerstaanbaar breekt het koninkrijk van Jezus door waar gewone mensen, in de voetstappen van Jezus, proberen verder te gaan om een rijk van liefde op te bouwen. Het koninkrijk Gods vestigt zich waar mensen niet voor zichzelf leven maar voor de anderen. Daar gebeurt kerkopbouw.

In het bisdom Hasselt willen we aandacht vragen voor 4 actuele uitdagingen die we in projecten willen omzetten.